השרים אישרו לגליזציה לקנאביס וביטול הפללת הצרכנים

היסטוריה: ועדת השרים אישרה הבוקר (א') את שתי הצעות החוק להסדרת שוק קנאביס חוקי למבוגרים ("לגליזציה") ולביטול מוחלט של הפללת הצרכנים. החוקים צפויים לעבור את אישור הכנסת בקרוב. עד 15 ג' חוקי, עד 50 ג' ללא הפללה, רכישה בחנויות, ללא גידול ביתי.

ממשלת ישראל אישרה היום (א’) הצעות חוק שמבטלות את הפללת צרכני הקנאביס בגין החזקת עד 50 גרם קנאביס לשימוש עצמי באופן מוחלט ומתירות החזקה חוקית ורכישה בחנויות מוסדרות של עד 15 גרם לשימוש עצמי.

עדכון (24.6): גם הכנסת אישרה את הצעות החוק (טרומית).

מדובר באישור חסר תקדים שנותנת ממשלת ישראל, לראשונה בהיסטוריה, להסדרת שוק קנאביס חוקי בישראל (“לגליזציה”). כזכור שתי המפלגות הגדולות ‘הליכוד ו’כחול לבן’ הציגו את הלגליזציה כהבטחת בחירות מפורשת, וכעת, בינתיים, הן עומדות בה.

האם מעכשיו שימוש בקנאביס מותר? עדיין לא. שתי הצעות החוק שאושרו היום יאוחדו להצעה אחת שתעלה להצבעה בקריאה טרומית בכנסת, כנראה כבר ביום רביעי הקרוב או זה שאחריו. לאחר מכן הן יעברו את כל שלבי החקיקה, מה שעשוי לקחת זמן.

חוקי הקנאביס החדשים (חוק לגליזציה אי הפללה)
חוקי הקנאביס החדשים על פי הצעות החוק שאושרו בממשלה. הפרטים עוד עשויים להשתנות עד האישור הסופי

לאחר אישור הכנסת ביום רביעי, אמורה ההצעה להמשיך לדיון באחת מועדות הכנסת או בועדה ממשלתית בהשתתפות רשויות משטרה, משפט, רווחה, תחבורה, נציגי ציבור ועוד, לניסוח מדוקדק של הסעיפים, במשך עד שלושה חודשים, לקראת קריאה ראשונה.

לאחר ניסוחה היא עוברת להצבעה במליאת הכנסת בקריאה ראשונה, ואז לדיונים נוספים, תיקונים, רביזיות, והכנה להצבעה בקריאה שנייה ושלישית לאישור סופי. אם מאושרת גם בקריאה שנייה ושלישית ההצעה נוספת לרשומות ונכנסת לתוקף.

על פי חלק מההערכות ההליך הנוגע לביטול ההפללה עשוי להסתיים עוד לפני סוף שנת 2020. במקביל, ולאחר מכן, יימשכו הדיונים על ניסוח מודל הלגליזציה, הסדרת השוק החוקי, ככל הנראה במשך עד שנה אפילו, יש אומרים יותר, עד אישור סופי.

עם זאת מבדיקת מגזין קנאביס עולה כי שר המשפטים אבי ניסנקורן (‘כחול לבן’) ממשיך להקשות על אישור ההליך. לאחר שדחה את ההצבעה משבוע שעבר, כעת הוא דורש כי לאחר האישור במליאה בטרומית, תוחזר ההצעה לועדת שרים, לא ברור מדוע.

על פי הצעת החוק הראשונה, שהוגשה ע”י ח”כ שרן השכל, (הליכוד), החזקת קנאביס עד 50 גרם תיחשב כשימוש עצמי וכעבירה מנהלית ולא פלילית. המשמעות היא שהעונש על עבירה זו יהיה קנס קל לכל היותר ולא עד 3 שנות מאסר כקבוע היום.

ע”פ הצעת החוק השנייה, ללגליזציה, שהוגשה ע”י ח”כ רם שפע (כחול לבן), תתאפשר החזקה חוקית לגמרי של קנאביס ולא רק “לא פלילית”, בכמות של עד 15 גרם לשימוש עצמי. הרכישה תהיה כאמור בחנויות ייעודיות והסחורה תיוצר במתקנים מורשים.

מאחר ושתי ההצעות אושרו יחדיו, סעיפי המודל כרגע באופן כללי הם:

  • תותר החזקה של עד 15 גרם קנאביס לצריכה פרטית, מגיל 21, למעט לבעלי תפקידים ביטחוניים או אחרים שיקבע שר הבריאות. 
  • תותר הקמת חנויות קנאביס ייעודיות (“דיספנסריז”) למכירה, אך לא יותר העישון בחנויות ולא תותר מכירת מזון או שתייה בחנויות.
  • תבוטל ההפללה על החזקת עד 50 גרם קנאביס ועד 15 זרעי קנאביס, כלומר עד 15 ג’ חוקי לגמרי ובין 15 ל-50 ג’ עבירה מנהלית שקנס כנגדה.
  • קנאביס המכיל עד 0.3% THC ייחשב כקנאביס תעשייתי, “המפ” (Hemp).
  • הרכיב CBD (קנאבידיול) יוחרג מפקודת הסמים וייחשב כתוסף מזון.
  • גידול קנאביס בבית לשימוש פרטי יהיה אסור.
  • נהיגה תחת השפעת קנאביס תהיה אסורה. 
  • ההגבלות בחוק איסור פרסומות והגבלת השיווק של מוצרי טבק יכולו גם על קנאביס (חוק אריזות חומות וכד’).
  • תוקם קרן הסברה שתפעל במסגרת חינוכיות ובזירה האזרחית לשם הצגת הסכנות ומניעת התמכרויות.

שתי הצעות החוק מותירות את הענישה הפלילית על גידול קנאביס בבית, אך יש פסיקות בימ”ש מהשנים האחרונות, ואפילו הנחיית משטרה, שקבעו שעציץ או שניים, ללא ציוד עזר (אוהל גידול, תאורה ייעודית וכו’), במרפסת, יכול להיחשב כשימוש עצמי.

כיום, למרות חוק הקנסות שניסח השר לשעבר ח”כ גלעד ארדן (חוק “אי הפללה באחריות”) ואושר בשנה שעברה, עדיין מופללים מעל 1,000 ישראלים בכל חודש בממוצע בגין שימוש עצמי בקנאביס, לא כולל החזקה מעל 15 גרם או גידול עציץ.

מתוך 14 השרים בועדת שרים לענייני חקיקה, המייצגים את עמדת הממשלה, רק השרים יעקב ליצמן ורפי פרץ התנגדו. פרסום ראשון על תמיכה צפויה של השרים עלה במגזין קנאביס בעקבות בדיקה שערכנו ולפיה יש תמיכה של כ-70% מהשרים.

עם אישור הצעת החוק עומדות בשלב זה שתי המפלגות הגדולות, הליכוד וכחול לבן, בהבטחת הבחירות שלהן, כמו גם בהודעה שפרסמו בשבוע שעבר, ערב הדיון בבג”ץ הלגליזציה שנדחה זמנית על רקע ההודעה, ויוגש שוב אם ההליך לא יימשך כמובטח.

מנגד, המשטרה כבר הודיעה כי בכוונתה להתנגד להצעת החוק, כך שהדיונים בועדה שתעסוק בניסוח סעיפי מודל החוק החדש יהיו סוערים. מלבדם מתנגדים גם מפלגות הימין השמרני (‘ימינה’), החרדים (‘יהדות התורה’ ו’ש”ס’) והערבים (‘המשותפת’).

בשבועות הקרובים צפויים להישמע בתקשורת קולות רבים נגד לגליזציה של קנאביס, בעיקר כנראה בעיתון ‘ישראל היום’ ובהובלת המו”ל בני הזוג שלדון ומרים אדלסון, המשקיעים עשרות מיליוני דולרים במאבקם הארוך נגד לגליזציה וקנאביס רפואי.

רוצים להשתתף במאבק ללגליזציה? הצטרפו לקבוצת הטלגרם “צוות 420“.

תגובות:

ח”כ שרן השכל מסרה: “היום, לראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל, מתחיל באופן רשמי הליך החקיקה שלי, שיוביל לאסדרת שוק הקנאביס בארץ. אחרי 5 שנים של מאבק, ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את הצעת החוק שלי לאי-הפללה והיא תעלה להצבעה ביום רביעי במליאת הכנסת. הדרך הייתה לא פשוטה ומלאה במאבקים פוליטיים ותקשורתיים, אך לבסוף הנחישות וההתמדה השתלמה. גאה להביא בשורה למעל למליון צרכני קנאביס ועשרות אלפי חולים.”

המשך קריאה
Back to top button
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר